Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolejne rewitalizacje DSDiK. Tym razem czynne odcinki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
11-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-12-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/UMWD

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolejne rewitalizacje DSDiK. Tym razem czynne odcinki
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, mat. pras.
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei podpisała aż trzy umowy na wykonanie prac na liniach kolejowych. Tym razem chodzi o czynne odcinki w różnych częściach regionu: Wrocław – Trzebnica, Dzierżoniów – Bielawa oraz Szklarska Poręba – granica państwa. Łączna wartość wszystkich trzech zawartych kontraktów wynosi ok. 58 mln zł.

Województwo dolnośląskie to jedyny region w Polsce, w którym dużą częścią infrastruktury kolejowej zarządza samorządowa jednostka organizacyjna. Jest nią Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, pod której zarządem początkowo znajdowały się tylko linia kolejowa nr 326 na odcinku Wrocław Zakrzów – Trzebnica oraz linia kolejowa nr 311 na odcinku Szklarska Poręba Górna – granica państwa. Pod koniec poprzedniej dekady DSDiK zaczęła zarządzać ponad 20 fragmentami linii kolejowych w różnych częściach województwa, które przejął samorząd województwa dolnośląskiego – za wyjątkiem linii kolejowej nr 283 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego, która została nieodpłatnie przekazana do użytkowania przez okres 30 lat.

Nie wszystkie spośród wyżej wymienionych są czynne w ruchu pasażerskim. Część z nich jest nawet nieprzejezdna lub wręcz zdekompletowana, choć w wielu przypadkach rozpoczęto kolejne prace rewitalizacyjne, czego przykładem są odcinki do Kowar i Stronia Śląskiego (w ostatnich latach pociągi pasażerskie na Dolnym Śląsku wróciły również do Bielawy, Ciechanowa, Karpacza i Świeradowa-Zdroju). DSDiK realizuje nie tylko rewitalizacje nieczynnych tras, ale także eksploatowanych od lat – w dniu 10 grudnia doszło do podpisania aż trzech umów o łącznej wartości 58 mln zł na wykonanie prac rewitalizacyjnych na trzech fragmentach linii kolejowych w różnych częściach regionu.

Dwie z trzech nadchodzących inwestycji obejmują prace na odcinkach reaktywowanych wiele lat temu. Mówimy tu o linii kolejowej nr 326 z Wrocławia do Trzebnicy, a także linii kolejowej nr 311 ze Szklarskiej Poręby do granicy polsko czeskiej. Pierwsza z wyżej wymienionych tras przejdzie rewitalizację na fragmentach liczących łącznie ok. 11 kilometrów długości. Pozwoli to podwyższyć prędkość szlakową z 80 km/h do 100 km/h, a także zapewnić trwałość infrastruktury w kolejnych latach. W przypadku drugiego spośród wyżej wymienionych odcinków zakres prac będzie dużo mniejszy – zaplanowano zabudowę nowej sygnalizacji przejazdowej w dwóch lokalizacjach, co umożliwi wyeliminowanie ograniczeń prędkości do 20 km/h.

Zaplanowano również prace na linii kolejowej nr 341 na odcinku z Dzierżoniowa do Bielawy Zachodniej. Chodzi tu o wzmocnienie podtorza metodą iniekcyjną na ok. 5 kilometrach długości trasy, które umożliwi przejazd cięższych pociągów, takich jak spalinowo-elektryczne Impulsy 2 produkcji Newagu, które dziś nie mogą pokonać tego odcinka z uwagi na dopuszczalne naciski osiowe. Co istotne, ma się to odbywać przy utrzymaniu ruchu pociągów. – To inwestycje, które realnie przełożą się na komfort i punktualność transportu – podsumowuje wicemarszałek województwa dolnośląskiego Michał Rado. Warto tu dodać, że już wkrótce relacje pociągów Kolei Dolnośląskich, kończących dziś bieg w Bielawie Zachodniej, zostaną wydłużone do odbudowanego przystanku osobowego Bielawa Nowa w południowej części miasta, a docelowo do Srebrnej Góry.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Są oferty na rewitalizację odcinka Strzelin – Łagiewniki

Infrastruktura

Są oferty na rewitalizację odcinka Strzelin – Łagiewniki

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2025

Pociągi wróciły do Giżycka [zdjęcia]

Pasażer

Pociągi wróciły do Giżycka [zdjęcia]

inf. pras. PKP PLK, oprac. MK 19 czerwca 2025

Sieć trakcyjna i ETCS na czeskiej 4-kilometrowej lokalce

Infrastruktura

Budimex z kontraktem na czeskim rynku kolejowym

Biznes

Budimex z kontraktem na czeskim rynku kolejowym

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Są oferty w przetargu na modernizację peronów w Szczecinku

Infrastruktura

Elektryfikacja odcinka Zgorzelec – Görlitz ruszy w tym roku

Infrastruktura

Zobacz również:

Są oferty na rewitalizację odcinka Strzelin – Łagiewniki

Infrastruktura

Są oferty na rewitalizację odcinka Strzelin – Łagiewniki

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2025

Pociągi wróciły do Giżycka [zdjęcia]

Pasażer

Pociągi wróciły do Giżycka [zdjęcia]

inf. pras. PKP PLK, oprac. MK 19 czerwca 2025

Sieć trakcyjna i ETCS na czeskiej 4-kilometrowej lokalce

Infrastruktura

Budimex z kontraktem na czeskim rynku kolejowym

Biznes

Budimex z kontraktem na czeskim rynku kolejowym

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Są oferty w przetargu na modernizację peronów w Szczecinku

Infrastruktura

Elektryfikacja odcinka Zgorzelec – Görlitz ruszy w tym roku

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij